40 dagen zonder alcohol, wat zijn daar nou de effecten van? Lichamelijke ongemakken, nieuwe emoties of een verstoord slaappatroon? Stoppen met alcohol neemt simpelweg effecten met zich mee. Dit klinkt natuurlijk mega spannend, maar gelukkig zijn er ook veel mooie en positieve effecten wanneer je 40 dagen zonder alcohol probeert.
40 dagen zonder alcohol effecten
40 dagen zonder alcohol kan veel bijzondere effecten op jouw lichaam en emoties hebben. Om je een beetje inzicht te geven in wat je straks kan gaan ervaren tijdens de 40-dagen challenge heb ik de meest opvallende effecten van de deelnemers uit de So.life Club voor je verzameld.
- Nieuwe cravings
Als je stopt met alcohol drinken krijg je cravings naar andere, misschien wel nieuwe, dingen. Bij mij waren dat Harlekijntjes. Wat ik ook veel hoor is chocolade, frisdrank of andere suikerhoudende producten. Waarom dit specifiek suikerhoudende producten zijn komt door je dopamine huishouding. Dit noemen ze ‘cross addiction’. Een effect van geen alcohol drinken is dat je lichaam minder dopamine aanmaakt, waardoor je brein andere stimulerende middelen wil.
- ‘’Zoek eens een hobby’’
In de 40 dagen zonder alcohol merken vele mensen dat ze tijd overhouden. En in die tijd gaan ze (nieuwe) dingen doen waar ze blij of rustig van worden. Een hele populaire is diamond painting. Met name in ochtend hebben ze extra tijd. Iedereen staat fitter en frisser op.
- Emotionele rollercoaster
En dan in de positieve zin van het woord. Mensen voelen meer en heviger, en dat is juist positief. Een effect van alcohol is dat je er vlakke emoties door ervaart of juist down van wordt, waardoor de kans groter is dat er weer een glas alcohol op tafel komt. Een van de mooie en leuke effecten van 40 dagen zonder alcohol is dat mensen sneller geraakt zijn door de kleine dingen, zoals: een reclame van stichting Dierenlot of een mini paprika in hun Hello Fresh pakket. Dat is toch prachtig!
- Klaasvaak
Van slaapproblemen wordt niemand vrolijk. Het thema slaap is voor velen ook een lastig aspect tijdens het stoppen met alcohol drinken. Het duurt ook even voor dit weer goed gaat. Na ongeveer twee tot drie weken is je slaap beter dan dat het ooit was.
- Kilokiller
Oké, deze ligt een beetje genuanceerd. De kilo’s kunnen eraf vliegen als je voor de challenge vaker per week dronk. Máár, waar ik eerder over sprak is de bijkomstigheid van het cross addiction-aspect. Om kleine dopamine-boosts te geven, eten velen zich ook vol met zoetigheid. Dat de kilo’s dan minder hard gaan wordt geregeld van gebaald.
40 dagen zonder alcohol is niet het einde
Vele mensen die meedoen aan een 40-dagen challenge stappen de challenge in met het idee dat ze voor altijd moeten stoppen met alcohol drinken. Dit maakt zo een proces vele malen zwaarder beladen dan het is. De eerste stap is 40 dagen zonder alcohol. Daarna is het de keuze, gebaseerd op de ervaringen, of iemand doorgaat of niet. 40% van de mensen verlengt de challenge tot bijvoorbeeld 100 dagen, omdat ze het zo fijn vonden.
Ben jij er klaar voor?
Een periode alcoholvrij zit niet vast aan alleen de maand januari. Aan jezelf werken mag op ieder moment. Zo ook 40 dagen zonder alcohol. Dit kun je zelf doen, met vrienden en familie óf met een programma voor de nodige houvast. Met de So.life Club 40-dagen challenge start je wanneer jij wil. Een periode waarin je start met volop leven, ontdekken, kansen zien en met beide handen pakken én een periode waarin je veel leert over jezelf en bewust leven. Een het mooie is, dit hoef je niet alleen te doen.
Alles of niets
Ken jij ‘m, de ‘alles-of-niets-modus? De ‘alles-of-niets-modus’ is een manier van denken die ik vaak tegenkom. Een keer ‘uitglijden’ is voor je brein niet desastreus. Zo voelt het misschien, maar de oplossing is dan om gewoon weer door te pakken. Je bent nieuwe gewoontes aan het aanmaken en één slippertje heeft daar niet zoveel invloed op. Mocht dit gebeuren, kun je de challenge alsnog volbrengen. Als je twijfelt en bang bent om een keer uit de bocht te vliegen, laat dit je dan vooral niet tegenhouden.
Geschreven door: Flamboyant Branding & Marketing